Вежди Рашидов пред „Дарик“: Реформата в театъра започва!

Как точно ще бъде реформирана театралната система у нас ще стане ясно в четвъртък или петък. За първи път конкретните идеи ще бъдат качени на сайта на Министерство на културата, съобщи в „Денят“ н

Как точно ще бъде реформирана театралната система у нас ще стане ясно в четвъртък или петък. За първи път конкретните идеи ще бъдат качени на сайта на Министерство на културата, съобщи в „Денят“ на Дарик ресорният министър Вежди Рашидов. Той беше категоричен, че театри няма да се закриват, а ще се сливат, за да се подобри работата им. „Дърводелски реформи не сме си позволили да правим“, допълни министърът. Според него е крайно време системата да бъде подредена, за да се приключи със социализма, който се е настанил в нея. Пред Дарик Рашидов обясни: На всички ни е ясно, че в България е крайно време тази реформа да се случи. Трябва да подредим нещата по такъв начин, че българите да се радват на един талантлив, конкурентноспособен, авторитетен театър.
Въпросът е как това ще се случи?
Предстоят хубави реформи, сериозни реформи. Ще има хубави афиши, богати театри, талантливи хора… Не е честно в Чирпан Пешо, който цял ден си стои там и играе един път в месеца, да получава 600 лева заплата, и Татяна Лолова, казвам нея, защото я обичам, да пълни залата, да носи печалби, и тя да взима същите пари. Ясно е, че ще има шум срещу реформите. Той е от тези, които прекалено много се съмняват в себе си. Не бива да се внушава, че нещо се прави на тъмно. Не е достойно да те твърди това. Ние отделихме 11 месеца само на театралната реформа. Имаше работни групи, правихме безкрайно много срещи, и продължаваме да правим, с театрали. Имахме безкрайно много срещи с директорите на театрите, с общините, които желаят да имат театри и искат да поемат ангажименти. Ние не сме си позволили да направим дърводелски реформи. Не за друго, ами защото дори в театрите, които имат най-лошите показатели има талантливи хора. Не можем да допуснем просто ей така да изгорят хора. Трябва да направим така, че да съхраним достойнството и самочувствието на талантливите хора дори в малкия град. Театри няма да се закриват, театрите ще се обединяват, ще се сливат, в зависимост от това от какво има необходимост.
Тези сливания и обединения ще доведат ли до съкращения? Колко хора ще останат без работа?
Ще ви отговаря по следния начин. Е ли е добре да даваме по 600-700 лева заплати на хора, които играят от 360 дни 30 пъти? Даваме по един или два милиона бюджет и получаваме приходи от 30 000 лева. Вие съгласна ли сте това да го плащате? Аз не съм съгласен от моите данъци да плащам това. Това са парите на българския данъкоплатец.
Така е. Понеже казвате, че положението е тежко, защото сме в криза, и именно защото сме в криза, хората се притесняват, че ще останат без работа. Колко хора ще бъдат съкратени? Аз добре разбирам какво ме питате, но нали не искате държавата да бъде просто една касичка? Да, разбира се, талантливите хора дайте да ги спасим, дайте да ги има, да играят, да правят големи спектакли, да имаме средства и за нови спектакли. 21 век сме и от 50 години ние не сме поръчали една нова опера, един талантлив млад композитор да напише една съвременна опера. Вижте, това са двигателите на времето. Новите неща, новите таланти. Иначе ще си седим в една паяжина само защото много искаме да си имаме театри. Едно е да искаме, друго е дали този театър се консумира в един правилен вид. Нека да бъдат театрите добре подредени. Този социализъм трябва да свърши.
Ще си позволя да ви питам конкретно за някои от идеите. Театър „Сълза и смях“ ще стане ли четвърта сцена на Народния театър?
Ох, вижте, винаги тръгваме така. Какво ще стане с театър „Сълза и смях“? Нали си спомняте, че Пътуващият театър бяха останали без покрив, събрахме ги с Народния театър и сега той работи добре. Каква драма има? Нали театър да имаме. А ние се борим сега колко директори ще имаме на глава от населението. Ами ще има един директор и един зам. директор. Вместо да има осем директори на три трупи в един град, ами ще ги обединим трупите и ще има само един директор. За какво са ни 12 директори с трима или четирима заместници? Това говорим, какво толкова страдаме. Ето ние не говорим отново за театър, за спектакъл. Ние говорим за това как ще кадруваме театъра.
Какво ще се случи с Музикалния театър в София?
Нищо няма да се случи. Ще ги обединим с балет „Арабеск“, няма смисъл от двама директори. Ще има Музикален театър докато този театър има публика. От тях зависи. Няма никаква драма. Аз вече си позволявам да говоря емоционално, защото не е честно. Не е честно да дадеш 2,5 млн. лева на Музикалния театър и той да има 60 представления от 360 дни. 300 дни какво има? И от това да има приходи 50 000 лева. Прощавайте, кажете ми за какво говорим? Ако това е честно – кажете ми го вие.
Откога ще започне да се случва реформата?
Ще ви отговоря. Знаете ли какво ми каза преди да си отиде Крикор Азарян, светла му памет. Поседях до леглото му във Военна болница и той ми каза две прекрасни думи: Майна, ти ако си позволиш да направиш реформите в българския театър, ти ще върнеш ренесанса на българския театър. България е единствената страна, която не си е реформирала тази система. Нека аз да бъда лошият, но за сметка на талантливите и способните. И за бъдещето на българския театър.
Откога ще започне ренесансът?
До една седмица Министерски съвет трябва да вземе решение и бавничко ще започнем. Няма страшно. Никого няма да колим. Ние говорим като че ли нещо страшно ще се случва. Ние просто ще трансформираме тази система, която сега вегетира, в една работеща система. Това е.
Източник – „Дарик“

4 thoughts on “Вежди Рашидов пред „Дарик“: Реформата в театъра започва!

  1. „Дърводелски реформи няма да правим“ пък удариха сатъра върху театъра ни и от един го направиха два!!!

    Палец нагоре 0 Палец надолу 0

    1. Драга „силистренко“ ако още не сте наясно с играта, с удоволствие ще ви я обясня.Не сте ли си задали въпроса защо навсякъде реформата тръгва със сливането на театри, а при нас единствено ги разделят? Много е простичко. Години наред кукления отдел носеше на гърба си драматичния. А получаваха несправедливи възнаграждения за къртовския си труд, докато в драматичния имаше артисти с трикратно по-големи заплати , а с десетки пъти по-малко изяви на сцената. Ето тази неправда цели да премахне реформата. Сега, куклениците ще изкарват самостоятелно приходите си и спечеленото ще остава за тях. А как ще се справят със ситуацията драматиците, при това, с некадърен мениджър, един Господ знае. Всъщност знае се. Той отдавна беше повел театъра към закриване. Е, реформата ще му помогне да доведе начинанието докрай! Така че, сатъра за който споменавате, премахва една неправда и възцарява справедливост! Като драматичен актьор на мен ми е тъжно, но уви, това е самата истина. Бъдете здрава и щастлива!

      Палец нагоре 0 Палец надолу 0

  2. Г-н Кочланов, името ми е Станислава. Аз коментирах думите на г-н Рашидов, защото ми стана смешно тази релпика в изказването му. А вътрешната кухня на театъра не познавам, но така както пишете, че „години наред кукления отдел носеше на гърба си драматичния“ може да се провери, и от интерес в правотата на твърденията Ви, ще го направя. Защото едно билетче от 1.50 и 2.00 лв. не може да изпълни някакъв възложен план на билет от 3.50, 4.00 и т.н.за големите постановки. И когато се говори така – моля цитирайте факти… за да не ме карате сега аз да се ровя и да разпитвам… И вземате ли впредвид това, че публиката на кукления отдел е събрана на едно место и не се търси за да се продава билет по билет? Аз съм родител и с удоволстиве давам пари за билет на детето си – за да отиде на театър с класа или училището или да гостуват в детската градина.

    Палец нагоре 0 Палец надолу 0

    1. Драга Станислава, от уважение към Вашия интерес, ще се постарая да Ви отговоря, въпреки, че се зарекох с проблема „Силистренски театър“ да не се занимавам повече, защото смятам, че е „кауза пердута“. 48 години от съзнателния ми живот отдадох в служба на Мелпомена и мога само да се усмихвам, когато ме питате дали имам впредвид това или онова. Не се съмнявайте, че всички „игри“ на тема театър са ми пределно ясни. Целта на тъй дългоочакваната реформа не е да слива или разделя формации и трупи, а да изчисти най-после търтеите и некадърните насадени от социалистическата система, за да се получи КАЧЕСТВО, което да ни накара сами да отидем и да търсим билети за даден спектакъл или концерт. За жалост, в нашия Силистра, отдавна не съществува качествена театрална трупа, колкото и тъжно да е това твърдение. Затова реформата ще се яви и като изпит, като проба за кадърноста на директорите и който не съумее да състави качествена трупа, няма да получава субсидия от държавата. Общината сама не е в състояние да подържа собствен театър и естествено идва и момента, в който театър от такъв вид ще се окаже излишен.Ще се съгласите, че посредствени артисти играещи в един или два спектакъла годишно, не е редно да вземат заплати колкото, че и по-големи /ако са приятели с директора/ от колеги, които „опъват каиша“ през целия сезон и носят целия репертоар на гърба си. Ето такива десетки неправдички цели да премахне реформата и да ни отърве от социалистическата уравниловка. Като всяка реформа и тя е непопулярна, но не е наша вината, че се е паднала по наше време. Незнам дали ще бъда разбран от Вас, но повярвайте ми, въпреки че аз и съпругата ми сме засегнати и потърпевши, честно и открито подкрепяме желанието на правителството да постави българския театър на правилен старт. С най-добри чувства към Вас,бъдете щастлива и дано закърмените с театрална кърма Вашо дете, доживее дните, когато ще гледа истински театър, а не унизителни упражнения на некадърници и печалбари! Поздрав от Бай Митьо Шоуто-актьор,режисьор и драматург.

      Палец нагоре 0 Палец надолу 0

Comments are closed.